QUILTEKAFÈ
imageVi er allerede godt i gang med sesongens quiltekafè! Dette er utrolig koselige fredager for oss. Hyggelige damer med sytøy inntar kurslokalene med latter og syprat. Sesongens første quiltekafè var 10. august, som annonsert i nyhetsbrev. Du tar med deg sytøyet, enten det er håndsøm eller maskinsøm. Inviter med deg en venn eller flere, som også liker å sy, eller kom alene, og kos deg sammen med de andre entusiastene i kurslokalet vårt. Kanskje du kan finne nye quiltevenner? Det er rikelig anledning for inspirasjon og hygge.


Fredagene 10.- og 24. august,

7.- og 21. september,
5.- og 19. oktober,
2.- 16.- og 30. november,
og 14. desember
fra kl 11.00 – 14.00
Ingen påmelding!
Pris kr 50,- (for kaffe og kake)

Vi får besøk fra Lappelises, som tar i mot tepper og annet for quilting, fredag 5. oktober og 14. desember. Hun vil være å treffe hos Quiltefryd, fra kl 12.00 – 16.30, disse dagene.

OPPLÆRINGSKURS PÅ JANOME MC7700
imageDe som kjøper denne maskinen, har sannsynligvis sydd en del før og grunnleggende sømteknikk er ofte godt innarbeidet. Vi skal allikevel bruke tid på maskinenes funksjoner. Her skal det trykkes og dreies på det meste av knapper og duppeditter, siden de er til for å bli brukt - alle sammen.
Målet er at du skal lære å utnytte maskinens mange muligheter og dermed få enda mer glede av den flotte symaskinen din, uansett hvilken type søm den skal brukes til.
Kursleder: Marit Flåten Johannessen
Kurskveld: Tirsdag 11. september kl 18.00 – 21.30
Kurset er gratis for deg som har kjøpt symaskinen hos oss.
For andre er kursavgiften kr 1.200,-


HAR DU LYST TIL Å STARTE MED QUILTING?
P1030765Beryl vil gjerne hjelpe deg i gang med lappesøm og vi har satt opp nybegynnerkurs hos oss i høst.
Hun vil vise deg hvordan du skal bruke skjæreutstyr, applikasjon, noen teknikker (Dissapering 9 patch), sammensying, quilting og lukkekant. Vil du starte med en trivelig hobby, er kanskje dette kurset du har ventet på? Kurset passer også for andre enn nybegynnere, så om du har lyst, er det bare å melde seg påJ
Nivå: Passer for alle
Kursleder: Beryl Mikkelsen
Kurskvelder: Onsdagene 12.- 19.- og 26. september kl 18.00 – 21.30
Kursavgift kr. 990





«HVORDAN MONTERE PENE PUTER»
image

På oppfordring har vi satt opp dette kurset på nytt.
Kanskje du har noen halvferdige puter liggende, som du kvier degfor å gjøreferdig? Etter dette kurset behøver du ikke å grue deg tilå sy puter mer!
Denne kvelden lærer Rikke deg å montere pene puter. Du bestemmer selv hvordan putene skal se ut, men hun lærer deg hvordan glidelåsen sys pent i. Lukkekant gjør også putene pene, og dette vil du også få innføring i. Rikke bruker vatt og fór også, og resultatet blir aldeles utmerket.


Nivå: Alle
Kursleder: Rikke Ditlefsen
Kurskveld: Tirsdag 18. september kl 18.00 – 21.00
Kursavgift: kr 350

CLUTCH/HÅNDVESKE SYDD I BRODERIMASKINSRAMME
imagePå dette kurset skal du lære litt om mangt. Litt om hvordan ulike typer dekor kan flettes inn i eksisterende broderfil, så du kan sy egne vesker etter kurset. I tillegg får du tips og tilpasninger til din egen modell.
Du skal, selvfølgelig, selv lage denne flotte lille vesken i broderiramme på egen broderimaskin.
Ønsker du korstingsmonogram på vesken, kan du dessuten «bestille» det på lørdag og få det «servert» på søndag.
Vesken har flotte detaljer både utenpå og inni, og til og med foret sys i broderramme. Her blir det også både lommer med glidelås og med blonde.
Du har behov for brodermaskinen din både på lørdag og søndag. Det er valgfritt om du vil ha med pc på
kurset. Det kan kanskje være vel så lærerikt bare å følge med og heller gjøre egne notater. Det er det opp til deg å bestemme. Hovedfokus i kurset er avgjort brodering.
Nivå: For deg med broderimaskin
Kursleder: Marit Flåten Johannessen
Kurshelg: Lørdag og søndag 22.- og 23. september. Lørdag kl 11.00- 17.00 og
søndag 10.00 – 17.00

Kursavgift: kr 1.100 + kr 50 for kopiering av kurskompendium.
I tillegg til kursavgift – kr 200 for lunsj, på Tønsberg vandrerhjem, hvor kurset skal foregå.
Kurset er forholdsvis fulltegnet, men meld deg på, for vi kommer til å sette opp en ny kurshelg.


«LITT AV HVERT MED LISE»
imageimage
Vi gleder oss over at Lise vil holde kurs hos oss igjen!
På dette kurset kan du velge mellom flere ulike blokker og teknikker. Du kan lære deg fletteteknikk og/eller en enkel måte å sy sammen kvadrater til en stor blokk.
Blokkene og teknikkene er lette å bruke i både tepper, toalettpunger, løpere, brikker og mye mer. Det blir flott med både få og mange stoffer. Modellene hun har med seg er sydd av mange forskjellige farger og stoffer, så her kan du bruke stoff og farger helt etter ønsker.
Skal du sy toalettpunger/vesker har du behov for glidelås på ca 35 cm i tillegg til vatt og fòr.
Nivå: Litt øvet
Kursleder: Lise Bergene
Kursdag: Lørdag 13. oktober kl 10 – 17
Kursavgift: kr 650
Vi serverer en enkel lunsj

«HAGEDRØM»
imageHer kommer Bente med en nydelig kursmodell igjen. Denne gang heter kurset «Hagedrøm».
Du valget mellom å sy teppe, duk, løper eller pute, eller kanskje du vil sy alt sammen…? Valget er ditt.
På kurset skal du sy stjerner med stor nøyaktighet, pluss at du skal brodere herlige hagemotiv.
Quilting av arbeidet kan enten gjøres for hånd eller sys på maskin. Gled deg!
Nivå: Noe øvet
Kursleder: Bente Tufte
Kurskvelder: Tirsdag 16. oktober, mandag 22. oktober og mandag 12. november
kl 17.30 – 21

Kursavgift: kr 990



SY NATTA LANG
Fredag 19. oktober fra kl. 18.00 – ? image
holdes det syvake i butikken. Kom og sy så lenge og så mye du orker, gjerne       
til langt ut i de små timer. Her bestemmer du selv hva du vil sy
Du vil kunne handle i butikken det meste av tiden.
Påmelding!!
Pris kr 170. Vi serverer «nattmat».



HUSQVARNA TRIBUTE 140C

imageHer skal vi bruke god tid på maskinens mange innstillingsmuligheter. Vi skal se på hva som er spesielt med maskinens egenskaper, som sikkert gjorde at du valgte å kjøpe en Tribute 140C. Ulike sømteknikker skal testes og sammen finner vi sikkert mange lure knep!
Spørsmål er verdifulle, det er garantert flere som lurer på det samme som deg! Så mens du venter på kurs, kan du skrive opp alt du måtte lure på. Ytterligere informasjon kommer ca. en uke før kursstart.
Kursleder: Marit Flåten Johannessen
Kursdag: Tirsdag 23/10, kl. 18 – 21
Kurset er gratis for deg som har kjøpt maskinen hos oss.
For andre er kursavgiften kr 1.000,-



STJERNEDRYSS
image

Her skal du sy åtteblads roser sammen med Beryl.
Det er to kurskvelder med hjemmelekse mellom og da får du et flott resultat som dette med mange stjerner i flere forskjellige størrelser. Resultatet etter sammensyingen ser du her. Nydelig - ikke sant?
Nivå: For deg som kan bruke skjæreutstyr
Kursleder: Beryl Mikkelsen
Mandagene 5.- og 19. november.
Kl 18.00 – 21.00
Kursavgift kr 600,-
+ kjøp av linjalen som brukes til denne teknikken

BLADTEPPE I RØDT OG HVITT
imageFor mange år siden gikk Helle på kurs med den australske designeren «Jan Mullen» av «Stargazey Quilts». Det var fantastisk morsomt. Hun designer/syr/lager på en helt spesiell måte … ingenting blir likt eller kan planlegges i detalj.

Stilen hennes inkluderer forming med skjærekniv på «måfå», tillegg av remser, ny renskjæring på «måfå» etc. etc. Dette gjør at blokkene er DINE, og ingen blir helt like.
Endelig teppe blir dermed HELT UNIKT og HELT DITT. Dere skal sy etter mønsteret hennes som heter «Leavez/Blader».
Originalen er i vibrerende grønt og blått, mens Helle sitt er sydd i rødt og hvitt. Helle ble veldig fornøyd med resultatet og hele prosessen var en fryd å gjøre – KJEMPEGØY! Teppet er lett å gjøre mindre eller større, eller man kan bruke blokkene i en liten løper eller spisebrikke eller lignende. Gled dere … alle teppene/arbeidene vil bli unike. Mønster kommer i tillegg til kursprisen.
Nivå: Passer for alle med grunnleggende sømferdigheter.
Kursleder: Helle Løvenskiold
Lørdag 10. november. Kl 10.00 – 17.00
Kursavgift 790,-
Vi serverer enkel lunsj

WALLENBORG VESKE MED LANG HANK OG LOMMER
Her skal det sys skulderveske hvor lommer er i fokus! Med kurset følger en kutte/sømbeskrivelse og målet er å skape en veske som både er slitesterk og ser profesjonelt laget ut. Mange smarte sømtekniske løsninger, som lett kan overføres til andre produkter senere. Den ferdige veskens mål vil være ca 42 cm fra sidesøm til sidesøm og ha en høyde på ca 34 cm.Wallenborg veske
Materialpakkene André har med, inneholder alt man trenger som tråd, nål til maskin, stoff til bunn, hanker, fòr, glidelåser og magnetlås. Pakkene koster kr 700. Stoffet til hanker og bunn er i sort canvas. Alle må kjøpe utstyrspakkene.
Hver enkelt må ha med seg symaskin og skjæreutstyr i tillegg til vanlige sysaker og cm linjal.
Alle må ha med et eget stoff som blir «hovedstoffet», som vi skal bruke til front og bakstykket. Dette stoffstykket må være minst 60 cm x 110 cm. Det passer fint med et vanlig stødig stoff. Gjerne litt tykkere enn vanlig quiltestoff, men ikke for tykke møbelstoffer eller mønstervev som lett rakner. Velger du derimot noe som ikke er så stødig, kan du bruke vlieselin.
Det er lov å ta bilder under prosessen/syingen!

Nivå:
Litt øvet
Kursleder: André Rustad Wallenborg
Tirsdagene 13.- 20.- og 27. november. Kl. 17.00 – 22.00. (siste kurskveld til kl 21)
Kursavgift kr 1.100

VESKE TIL IPAD
imageDenne enkle, men utrolig fine vesken til IPad’n din, kan du sy sammen med Beryl på noen få kveldstimer. Herlige små detaljer og en lomme hvor du kan oppbevare laderen og annet småtteri får du ogsåJ Vesken er foret. Dette er en utrolig fin julegaveidéJ
Den er skikkelig fin!
Nivå: For alle
Kursleder: Beryl Mikkelsen
Onsdag: 14. november. Kl 18.00 – 21.00
Kursavgift 300,-


TEPPE MED APPELSINBÅTER - blokkene både sys og quiltes i brodermaskin
imageDu lærer å sy disse blokkene ferdig i broderiamme og å montere teppet etterpå. Kursmodellen består av fire blokker, for å kunne bli ferdig. Men teknikken er den samme uansett størrelse på teppet. Og fordi blokkene gjøres helt ferdige i broderramma, kan du lage riktig store tepper på denne måten - uten å måtte bakse med det i symaskinen.
Kurset er best egnet for deg som har broderrammer med bredde 200mm (eller større). Men har du maskin med smalere rammer, så kan det la seg gjøre å tilpasse broderiet. Kontakt butikken for å avtale om dette.
Broderiet som brukes, får du utdelt i riktig format til din brodermaskin. Så husk å fortelle hvilken maskin og ramme du har tenkt å bruke når du melder deg på. Resten av forberedelsene du trenger å gjøre, vil du få beskjed om i forkant av kurset.

Nivå:
Litt øvet
Kursleder: Marit Flåten Johannessen
Lørdag 24. og søndag 25. november. Kl. 10.00 – 17.00.
Kursavgift kr 1.200 + kr 50 for kopiering av kurskompendium
I tillegg til kursavgift – kr 200 for lunsj på Tønsberg vandrerhjem, hvor kurset skal foregå.
Kurset er forholdsvis fulltegnet, men meld deg på, for vi kommer til å sette opp en ny kurshelg.
                                         
                                              image


ANDRE PRAKTISKE OPPLYSNINGER
Modeller stilles ut i butikken før kursstart.
Det er alltid lurt å være mest mulig klar når du møter på kurs. Hvis du skal kjøpe stoffer, gjør det helst på forhånd så du ikke mister så mye tid på dette første kurskveld.
Hvis du ikke får annen beskjed, så ta med symaskin (vi regner med at du mestrer bruken av denne), sysaker (saks, sprettekniv, knappenåler, litt tråd osv), skjærekniv og linjal, andre materialer du skal bruke samt skrivesaker.
Alt kan fås i butikken, den vil være åpen under kursene.
Påmelding skjer hos Quiltefryd, via telefon eller per e-post. Påmeldingen er bindende. Når du er påmeldt må du betale kursavgift selv om du ikke deltar, dersom det ikke er mulig å skaffe en ny deltaker fra venteliste. Kursavgiften betales senest første kursdag.
For å delta på en del av kursene bør man være øvet i å bruke skjæreutstyr for quilting, og å ha sydd lappesøm tidligere. Du må også kjenne symaskinen du benytter på kurs.
Melder det seg ikke tilstrekkelig antall deltakere til kurs, må vi dessverre si oss nødt til å avlyse.
Det serveres kaffe, te og litt å bite i på alle kurs.
Vi tar forbehold om eventuelle feil i teksten i kursplanen. 
                                                              Hjerte